Enea vald som leverantör av demonstrationsplattform för Android

FatSkunk senaste företag att välja Eneas kompetenscentrum för Android

Enea offentliggör idag att det USA-baserade företaget FatSkunk, en innovativ leverantör av programvara för att upptäcka virus och trojaner (malware) för mobila enheter har valt Eneas kompetenscentum för Android (www.enea.com/android) för att säkerställa en snabb utveckling av sin prototyp på Androidplattformen. Enea har tillhandahållit ett team av Linux och Android-experter för att bygga och testa en prototyplösning på vilken FatSkunk kan demonstrera upptäckten av virus och trojaner (malware) på mobila plattformar, även om viruset/trojanen var närvarande innan FatSkunk's mjukvara installerats.

"Enea har visat att de har en djup förståelse för Androidplattformen," säger Markus Jakobsson, en av grundarna till FatSkunk. "Den expertisen kombinerad med ett flexibelt konsultteam och Eneas bevisade förmåga att leva upp till kraven hos de mest krävande leverantörerna av mobila enheter var nyckelfaktorer i vår urvalsprocess."

Eneas kompetenscentrum för Android fokuserar på plattformen och ramverket för Android. Eneas konsultteam har djup kunskap om Androids interna uppbygnad, systemintegration, filsystem, drivrutiner, operatörsbehov, säkerhet och verktygsutveckling. Enea erbjuder även flexibla modulbaserade utbildningar som sträcker sig från att ge en första överblick till fem dagars kompletta Androidseminarier.

"FatSkunk revolutionerar upptäckten av virus och trojaner för mobila enheter," säger Per Åkerberg, VD och Koncernchef för Enea. "Vi är hedrade att de valde Enea för att accelerera utvecklingen och införandet av deras unika mjukvara genom vår kunskap av Android och vår förmåga att leverera integrerade mobila lösningar."

Eneas avtal med FatSkunk är ett av de senaste uppdragen för Eneas kompetenscentrum för Android. Andra aktiviteter eller slutförda projekt inkluderar:

Utveckling

Utökning av plattform – en av de största tillverkarna av mobila enheter outsourcade utvecklingen av tillägg till Androids ramverk till Enea, medan de även implementerade hårdvaruabstraktionen i nära samarbete med Enea.

• Stöd för ny hårdvara – en marknadsledande leverantör av touch controllers behövde en drivrutin för en ny touch controller. Ett team från Enea med hårdvaru- och mjukvaruexperter utvecklade, testade och integrerade drivrutinen in i Androidplattformen.

Utbildning

• Intensivutbildning – en ledande leverantör av processorer och komponenter baserad i södra Europa behövde snabbt få upp sin kunskapsnivå om Androidplattformen för att säkerställa att de inte missade sin unika marknadsmöjlighet. Enea tillhandahöll en avancerad anpassad utbildning som sträckte sig över flera dagar med praktiska inslag på plats hos kunden för att snabbt få ett större team produktivt.
  • Seminarieserie – på plats hos en av de största tillverkarna av mobiltelefoner tillhandahöll Enea information som var kritiskt viktig för att öka kunskapen och utvecklingstakten.
  • På plats hos en global ledare av trådlös teknik genomfördes utbildning för att hjälpa dem att bättre förstå Androids interna uppbyggnad.

För mer information om Eneas tjänster för Android:  www.enea.com/android

För mer information om FatSkunk:  www.fatskunk.com