Eneas mest mångsidiga och högpresterande operativsystem för ARM-baserad hårdvara

Enea lanserade idag version 5.7.1 av realtidsoperativsystemet Enea OSE®, som ger betydande funktionalitetstillväxt och prestandaförbättringar på hårdvara som baserar sig på ARM Cortex A och Cortex R. Prestandatester visar att exekveringstiderna för systemanrop minskat med uppåt 50%.

”Våra senaste tillägg till OSE ger våra kunder möjligheten att utnyttja det sug efter ARM-baserad arkitektur som branschen upplever just nu”, sa Tommy Englund, Product Director, Enea. ”Hos OSE kan man se fram emot utmärkt robusthet och exekveringsprestanda, samt enkla mekanismer för att flytta mjukvara mellan olika hårdvaror tack vare POSIX-standardiserade gränssnitt”.

För att kunna hantera mycket strikta krav på snabba svarstider i flerkärniga processorer har avbrottshanteraren förbättrats. Enea OSE har även berikats med stöd för Network File System (NFS), vilket gör det möjligt att dela gemensamma filer och filbibliotek mellan flera maskiner i ett nätverk.

“Enea fortsätter att leverera värden till ARM-ekosystemet och marknaden för mobil infrastruktur och den här OSE-releasen är ett stort steg mot vårt gemensamma mål att leverera optimal prestanda, strömsnålhet och kommunikation inom systemen”, sa Charlene Marini, VP Marketing, Embedded segment, ARM.

Om Enea OSE

Enea OSE är ett realtidsoperativsystem optimerat för processorer med flera kärnor och system med flera processorer. Tack vare sina hybridegenskaper kombinerar det fördelarna av en rik POSIX-miljö med ypperliga realtidsegenskaper. OSE förkortar utvecklingstiderna, förbättrar tillförlitligheten och minskar underhållskostnaderna för ett flertal systemtyper i allt ifrån mobiltelefoner, bilar och medicinteknisk utrustning till mobil infrastruktur.

För att läsa det engelska pressmeddelandet, besök www.enea.com/news.