Enea tecknar avtal inom multicore och hypervisor värt 20 MSEK

Enea har tecknat ett avtal med en ledande telekomleverantör till ett värde av 20 MSEK under tre år. Kunden har valt Enea för att migrera sin nuvarande plattform för telekomapplikationer till en plattform baserad på multicore. Migreringen möjliggörs genom Enea Hypervisor, baserad på Eneas ledande realtidsoperativsystem Enea OSE Multicore Edition. Arbetet kommer att ske under 2010 fram till den slutgiltiga leveransen i början av 2011.

"Detta avtal visar styrkan i Eneas multicore- och hypervisorteknik som tillsammans kommer att forma stommen i vår kunds nya plattform för telekomapplikationer. Denna affär understryker Eneas förmåga att leverera kompletta projekt som innehåller både banbrytande teknik genom vårt produkterbudande såväl som en stark leveranskapacitet av en totallösning för ett migreringsprojekt för ett kritiskt viktigt telekomsystem," säger Per Åkerberg, VD och Koncernchef på Enea. "Vår unika lösning för multicore kombinerad med ny hypervisorteknik har åter igen visat sig erbjuda ett betydande värde för våra kunder."

Multicore innebär att hårdvaruchippet har mer än en processorkärna vilket betyder att nya versioner av operativssystem krävs som kan hantera multipla processorkärnor. Hypervisorteknik medför att operativsystem kan existera sida vid sida på samma multicorechip vilket förenklar hanteringen av mjukvaran och konfigurationen samtidigt som det snabbar på produktutvecklingen och sänker kostnaden.

För mer information om Eneas realtidsoperativssystem och multicorelösningar, besök http://www.enea.com/rtos