Enea och Lanner demonstrerar vCPE-koncept för flera hårdvaruarkitekturer på Mobile World Congress

Edgelösning för utrustning hos slutkunden för att hantera telefoni- och internettjänster

STOCKHOLM, Sverige, 22:e februari, 2017 – Enea® (NASDAQ OMX Nordic:ENEA) och Lanner Electronics Inc. (TAIEX 6245) kommer demonstrera en konceptlösning för vCPE (virtualized Customer Premise Equipment) i Eneas monter 6H21 i Hall6 på Mobile World Congress, 27:e februari tom 2:a mars 2017.

vCPE är en term för virtualiserad utrustning för att hantera telefoni- och internettjänster och är ett hett ämne i den större debatten kring virtualiserade nätverk (Network Function Virtualization, eller NFV). Konceptet innefattar Eneas OPNFV-baserade NFV-mjukvaruplattform och både x86- och ARM-baserad vCPE-utrustning från Lanner.

Demonstration i korthet

I demonstrationen kör Enea sin NFV-mjukvaruplattform på en central server som initierar ett videosamtal mellan två surfplattor som är förbundna med en x86-baserad och en ARM-baserad vCPE-maskin.

Konceptlösningen visar hur man genom NFV kan trycka funktionalitet och dataströmmar till molnets kant, där dessa kan exekveras och behandlas på billigare hårdvara utan att belasta nätverket i övrigt.

”Vår mjukvaruplattform är flexibel nog att kunna hantera olika vCPE-arkitekturer och levererar rätt prestanda för att till fullo dra nytta av NFV-teknologin i edgefallet”, sade Karl Mörner, SVP Product Management på Enea. ”Kunder kan spara ledtid och pengar parallellt med att kunna utforska nya intäktsströmmar och garantera en bättre kundupplevelse”.

”Som en världsledare inom nätverksutrustning utvecklar vi och bygger lösningar på både x86- och ARM-arkitekturerna”, sade Jeans Tseng, Vice President of Telecommunication Applications på Lanner. ”Samarbetet mellan Enea och Lanner resulterar i vCPE-lösningar för nästa generations NFV-hybridarkitekturer och skapar förutsättningar för accelererad utvecklingstid för tjänsteleverantörer och utrustningstillverkare”.

Ytterligare läsning

Enea NFV Lab: http://enea.com/nfv-solutions/pharos-lab/

Enea NFV Lab services: http://services.enea.com/services/packaged-services/enea-nfv-lab

Enea på Mobile World Congress: http://www.enea.com/about-us/Events/Trade-shows/Mobile-World-Congress-2017/

Lanner network appliances: http://www.lannerinc.com/products/network-appliances/x86-rackmount-network-appliances/nca-4010

Kontakt:

Fredrik Medin, SVP Marketing and Communications
Telefon: +46 709 71 40 11
E-post:

Om Lanner

Lanner Electronics Inc (TAIEX 6245) is a world leading provider of design, engineering and manufacturing services for advanced and customizable SDN and NFV network computing appliances for system integrators, service providers and application developers. Lanner possesses a wide range of network appliances including desktop vCPE devices designed for SD-WAN and SD-Security, as well as NEBS-compliant, NFVi-ready platforms with multiple processors, network I/O blades, and high availability features. www.lannerinc.com

Enea är en global leverantör av mjukvaruplattformar och konsulttjänster och vår vision är att hjälpa våra kunder utveckla fantastisk nätverksfunktionalitet för det uppkopplade samhället. Vi är fast beslutna att vara en nyckelspelare i ekosystemet för öppen källkod och utvecklar optimala mjukvarulösningar tillsammans med ledande partners. Varje dag förlitar sig tre miljarder människor på Eneas teknologier i en rad applikationer i flera vertikaler – från telekom- och fordonsindustri, till medicinteknik och flygindustri. Med huvudkontor i Kista har Enea verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien och är listat på NASDAQ OMX Nordic Exchange Stockholm AB. Upptäck mer på www.enea.com och prata med oss på [email protected].

Enea®, Enea OSE®, Netbricks®, Polyhedra®, Zealcore®, Enea® Element, Enea® Optima, Enea® LINX, Enea® Accelerator, Enea® dSPEED Platform och COSNOS® är av Enea AB eller dess dotterbolag registrerade varumärken. Enea OSE®ck, Enea OSE® Epsilon, Enea® Optima Log Analyzer, Enea® Black Box Recorder, Polyhedra® Lite, Enea® System Manager, Enea® ElementCenter NMS, Enea® On-device Management och Embedded for LeadersTM är Enea AB:s oregistrerade varumärken. Alla rättigheter förbehållna. © 2017 Enea AB.