Enea lanserar hårdvaruagnostisk NFV-mjukvaruplattform för virtualisering av tjänster i nätverkens kant

Enea® NFV Core – Den första kommersiella OPNFV-baserade NFV-plattformen för telekomoperatörer, tjänsteleverantörer och nätverksutrustningstillverkare

STOCKHOLM, Sverige, 25:e februari, 2017 – Enea® (NASDAQ OMX Nordic:ENEA) lanserade idag Enea® NFV Core – en Network Function Virtualization-plattform (NFV) speciellt framtagen för virtualisering av central office och customer premise-applikationer. Enea NFV Core är baserad på öppen källkod från industrisamarbetsprojekten OPNFV och OpenStack, men är optimerad och förbättrad för att kunna erbjuda hög prestanda och hög tillgänglighet och användas i kommersiella produkter.

Enea NFV Core är färdig att användas för virtualized Customer Premise Eqipment (vCPE), d.v.s. hantering av telefoni- och internettjänster i nätverkets kant (även kallat ”edge”). Plattformen är hårdvaruagnostisk och kan köras på såväl x86- som ARM-baserad standardutrustning.

”Med en solid bakgrund och expertis inom accessnätverk utanför datacentret, fokuserar Enea på marknadssegmentet för edgelösningar”, sade Karl Mörner, SVP Product Management på Enea. ”Enea NFV Core är konfigurerat, integrerat, optimerat och kvalitetssäkrat specifikt för dessa användningsfall, vilket sparar stor möda, tid och pengar för våra kunder”.

Detta är en förkortad summering av det engelska pressmeddelandet som innehåller utförligare beskrivningar samt fler detaljer. För att läsa det engelska pressmeddelandet, besök http://www.enea.com/press-releases/.

För ytterligare läsning, besök webbsidan för Enea NFV Core http://www.enea.com/enea-nfv-core.

Kontakt:

Fredrik Medin, SVP Marketing and Communications
Telefon: +46 709 71 40 11
E-post:

Enea är en global leverantör av mjukvaruplattformar och konsulttjänster och vår vision är att hjälpa våra kunder utveckla fantastisk nätverksfunktionalitet för det uppkopplade samhället. Vi är fast beslutna att vara en nyckelspelare i ekosystemet för öppen källkod och utvecklar optimala mjukvarulösningar tillsammans med ledande partners. Varje dag förlitar sig tre miljarder människor på Eneas teknologier i en rad applikationer i flera vertikaler – från telekom- och fordonsindustri, till medicinteknik och flygindustri. Med huvudkontor i Kista har Enea verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien och är listat på NASDAQ OMX Nordic Exchange Stockholm AB. Upptäck mer på www.enea.com och prata med oss på [email protected].

Enea®, Enea OSE®, Netbricks®, Polyhedra®, Zealcore®, Enea® Element, Enea® Optima, Enea® LINX, Enea® Accelerator, Enea® dSPEED Platform och COSNOS® är av Enea AB eller dess dotterbolag registrerade varumärken. Enea OSE®ck, Enea OSE® Epsilon, Enea® Optima Log Analyzer, Enea® Black Box Recorder, Polyhedra® Lite, Enea® System Manager, Enea® ElementCenter NMS, Enea® On-device Management och Embedded for LeadersTM är Enea AB:s oregistrerade varumärken. Alla rättigheter förbehållna. © 2017 Enea AB.