Enea får order från PureWave på mjukvaruplattformen Enea Accelerator

STOCKHOLM, 29 januari 2009 – Enea®, världsledande leverantör av mjukvara och tjänster för telekomindustrin, fick i slutet av december en order av PureWave på sin middleware-plattform Enea® Accelerator.

PureWave, som startades 2003 och är baserat i Silicon Valley, är en världsledande leverantör av 4G basstationer för WiMAX och LTE. I slutet av 2009 ska bolaget lansera en ny WiMAX-basstation och genom att integrera Eneas middlewareplattform påskyndar de utvecklingsarbetet.

"Att utveckla middleware för pålitliga och högtillgängliga telekomsystem är oerhört komplext, dyrt och tar lång tid. Genom att använda Eneas färdiga mjukvarulösning kan vi ägna oss åt att utveckla de unika egenskaper som utmärker vår nya basstation och vi hinner med den planerade lanseringen i slutet av året", säger Dan Picker, CTO, PureWave.

"PureWave är en ny kund för Enea. Vi är mycket stolta att de valt vår tekniklösning för att påskynda produktutvecklingen av sin nya WiMAX-basstation", säger Åsa Landén Ericsson, vd och koncernchef, Enea. "Affären är ett kvitto på att vår mjukvara sparar tid och resurser åt utrustningstillverkare inom telekom."

Fakta om Enea Accelerator
Enea Accelerator är en förintegrerad middlewareplattform som paketeras tillsammans med Eneas konsulttjänster. Plattformen är baserad på öppna standarder och ger leverantörer av telekomutrustning en accelererad utveckling av sina telekomapplikationer. Den används med fördel av aktörer som bygger utrustning för nästa generations IP-baserade nätverk. I Enea Accelerator ingår Enea® Element, ett middleware som är marknadens mest avancerade kommersiella mjukvara och används för att förbättra tillgängligheten i kommunikationsutrustningar. Dessutom ingår Enea® LINX som är en öppen programvara som stödjer Linux och Enea® OSE, men även kan anpassas till andra operativsystem. Även programvara från svenska Tail-f Systems' ConfD network ingår.