Kommuniké från Enea ABs årsstämma

Årsstämman i Enea AB ägde rum måndagen den 19 april 2010 i Eneas lokaler i Kista.

Fastställande av resultat- och balansräkning
Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2009.

Utdelning
Stämman beslutade om utdelning om 1,50 kronor per aktie. Det beslutades att avstämningsdag för utdelning är den 22 april 2010.

Styrelse
Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2009.  Stämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska vara fem ordinarie ledamöter utan suppleanter. Anders Lidbeck omvaldes som styrelseordförande och Åsa Landén Ericsson, Anders Skarin, Kjell Duveblad omvaldes till ledamöter i styrelsen. Mats Lindoff valdes till ny ledamot i styrelsen.

Styrelse- och revisorarvode
Stämman fastställde styrelsearvode med oförändrat belopp, justerat för minskningen av antalet ledamöter, till 1 190 000 kronor och med oförändrad fördelning mellan ledamöterna med 380 000 kronor till ordföranden och med 160 000 kronor till övriga av stämman utsedda ledamöter. Det fastställdes oförändrat också att 170 000 kronor ska fördelas mellan styrelseledamöterna efter insats och deltagande i utskottsarbete. Styrelsen ska disponera 500 000 kronor som ska användas till extraordinära insatser. Revisorn erhåller skälig ersättning enligt faktura baserad på verklig tid för uppdragets genomförande.

Valberedningen
Årsstämman godkände det förslag till regler för valberedningen som lagts fram

Bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier
Stämman antog styrelsens förslag avseende bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier. Beslutet innebär att förvärv på Nasdaq OMX Stockholm eller på annat sätt får ske av högst så många aktier att det egna innehavet vid var tid inte överstiger tio procent av samtliga aktier i Bolaget. Förvärv av aktier på börsen får endast ske till ett pris inom det på börsen vid var tid registrerade kursintervallet. Överlåtelse i samband med företagsförvärv får ske till av styrelsen bedömt marknadsvärde. Bemyndigandet varar till årsstämman år 2011. Bemyndigandet syftar till att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur och att möjliggöra finansiering, helt eller delvis, i samband med företagsförvärv.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Stämman antog styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier för aktie- eller rörelseförvärv
Stämman antog styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier för aktie- eller rörelseförvärv intill tiden för årsstämman år 2011, i syfte av att Bolaget ska kunna emittera aktier för förvärv av aktier eller rörelse. Emissionskursen ska fastställas på marknadsmässiga grunder och högst motsvara tio procent av antalet utestående aktier per dagen för kallelsen till stämman.

Aktiesparprogram
Stämman beslutade att anta styrelsens förslag om införande av ett aktiesparprogram som omfattar totalt högst 36 ledande befattningshavare och andra nyckelpersoner i Enea. Deltagarna i aktiesparprogrammet kommer att, efter en kvalifikationsperiod samt förutsatt en egen investering i Enea-aktier, ges möjlighet att vederlagsfritt erhålla tilldelning av ytterliggare Enea-aktier, vars antal är beroende av dels antalet Enea-aktier i egen investering, dels av om särskilda prestationskrav uppfyllts. Kvalifikationstiden är cirka tre år.

Programmet omfattar följande:

• Högst 112 500 sparaktier (aktier som deltagaren förvärvar och binder upp i programmet).
  • 112 500 matchningsaktier (aktier som tilldelas för varje innehavd sparaktie).
  • Högst 352 500 prestationsaktier (högst tre aktier i Enea som tilldelas deltagaren vederlagsfritt beroende på särskilda prestationskrav, kopplade till Eneas EBIT-marginal under åren 2010-2012). Av summan ska 112 500 utgöras av envar prestationsaktie 2010, prestationsaktie 2011 respektive prestationsaktie 2012 samt högst 15 000 extra prestationsaktier (en extra prestationsaktie per varje sparaktie som tilldelas VD:n för det fall maximal uppfyllelse uppnås för prestationskraven under alla tre åren 2010-2012).
  • Högst 150 000 aktier som erfordras för att säkra bolaget mot finansiell exponering avseende sociala avgifter mm.
  • Det maximala antalet aktier i Enea som omfattas av programmet uppgår till cirka 3,3 procent av antalet utgivna aktier efter utspädning och cirka 3,3 procent av antalet röster efter utspädning.

Ändring av bolagsordningen
Stämman godkände styrelsens förslag avseende ändring av bolagsordningens bestämmelser för kallelse till bolagsstämma. Kallelsebestämmelsen anpassas dels till gällande lagstiftning och ges dels en lydelse som kan registreras för det fall aktiebolagslagens kallelseregler ändras.

Minskning av aktiekapitalet samt fondemission
Stämman beslutade att makulera de aktier, som återköpts på grund av tidigare återköpsbemyndiganden, genom att minska aktiekapitalet med 274 543 kr genom indragning av 274 543 aktier utan återbetalning för avsättning till fri fond. I syfte att undvika registreringsmyndighetens/rättens tillstånd, beslutade stämman samtidigt om fondemission varigenom aktiekapitalet ökas med 274 543 kronor utan utgivande av nya aktier och genom ianspråktagande av reservfond.