Enea tecknar kontrakt värt 2,3 MUSD för hantering av videotrafik

Stockholm, Sverige, 30 augusti, 2019, Enea® (Nasdaq Stockholm: ENEA)

Enea har tecknat ett kontrakt värt 2,3 MUSD med en mobiloperatör i Sydostasien för lösningen Openwave Traffic Management.

Kontraktet tecknades med en befintlig kund och innefattar programvarulicenser samt tillhörande tjänster som till exempel systemintegration, tekniskt stöd och underhåll. Intäkterna på 2,0 MUSD från programvarulicenser och konsulttjänster kommer att bokföras under perioden tredje kvartalet 2019 till första kvartalet 2020. Tjänsterna tekniskt stöd och underhåll kommer att ge 0,3 MUSD i intäkter under åren 2020 och 2021.

Videotrafik är ett strategiskt viktigt område för mobiloperatörer och mängden videotrafik fortsätter öka. Openwave är den del av Eneas produktportfölj som bland annat innefattar marknadsledande lösningar för hantering av videotrafik. De används av ett stort antal operatörer runt om i världen för tillämpningar som optimering av videotrafik och TCP-acceleration. Exempel på kommande tillämpningar är hantering av hög trafiklast i radionät och trafikoptimering för online-datorspel, en tjänst som förväntas få god tillväxt när operatörer driftsätter 5G.

“Det här kontraktet stärker ytterligare Eneas ställning som den främsta leverantören av lösningar för optimering av videotrafik. Operatörer som sett videotrafiken öka i sina mobilnät har haft stor nytta av vårt Openwave-erbjudande och efterfrågan på denna typ av lösningar ökar i Asien och Stillahavsområdet”, säger Jan Häglund, VD och Koncernchef på Enea.

Denna information är Enea AB (Nasdaq Stockholm: ENEA) skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande kl. 09:10 den 30 augusti, 2019.

För mer information kontakta:

Jan Häglund, VD och Koncernchef

E-post: [email protected]

Björn Westberg, CFO

Telefon: 08-507 140 00

E-post: [email protected]

Enea utvecklar mjukvara som utgör en grundkomponent i det uppkopplade samhället. Vi tillhandahåller lösningar för mobil trafikhantering, nätverksvirtualisering och trafik-klassificering, tillsammans med inbyggda operativsystem och tjänster. Nätverksoperatörer, systemintegratörer och utrustningstillverkare förlitar sig på Enea när man skapar världsledande lösningar och tjänster. Varje dag kommunicerar tre miljarder människor med hjälp av de produkter som Enea har levererat. Enea är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information: www.enea.com

Enea®, Enea OSE®, Netbricks®, Polyhedra®, Zealcore®, Enea® Element, Enea® Optima, Enea® LINX, Enea® Accelerator, Enea® dSPEED Platform och COSNOS® är av Enea AB eller dess dotterbolag registrerade varumärken. Enea OSE®ck, Enea OSE® Epsilon, Enea® Optima Log Analyzer, Enea® Black Box Recorder, Polyhedra® Lite, Enea® System Manager, Enea® ElementCenter NMS, Enea® On-device Management och Embedded for LeadersTM är Enea AB:s oregistrerade varumärken. Alla rättigheter förbehållna. © 2019 Enea AB.