Enea lanserar kommersiell Yoctobaserad Linuxdistribution med realtidsegenskaper

Enea® (NASDAQ OMX Nordic:ENEA), världens ledande oberoende mjukvaruleverantör för 3G och 4G/LTE lanserar idag den första kommersiella versionen av Enea Linux.

Enea Linux 2.0 bygger på Yocto ProjectTM (http://www.yoctoproject.org) som är ett samarbetsprojekt för öppen källkod och som förenklar anpassningen av Linux för inbyggda system. Enea Linux 2.0 är skräddarsydd för telekomapplikationer och kvalitetssäkrad för att garantera hög prestanda och hög kvalitet i telekomtjänster. I det totala kommersiella erbjudandet från Enea ingår exekveringsmiljö, fullständiga programmeringsverktyg, flexibla supportalternativ med global närvaro.

Överlägsen realtidsprestanda i Linux

För lägen där realtidsegenskaperna i Linux inte räcker till erbjuder Enea kompletterande mjukvarulösningar. Enea LightWeight RunTime (LWRT) är en teknologi som ger flerfaldigt ökad prestanda och lägre latenser i systemet. ”Vi fortsätter att leverera nytänkande och relevans till en marknad där våra kunder fokuserar på sina delar i värdekedjan och överlåter optimeringen av realtidsdelarna till Enea.”, säger Tobias Lindquist, Chief Technology Officer, Enea. ”Prestandan i Enea Linux överträffar kraven på nästa generations nätverk och ger våra kunder värdefulla konkurrensfördelar.”.

Prestanda, kvalitet och nära stöd i utvecklingsprocessen

Mer än hälften av världens basstationer drivs idag av Eneamjukvara och Enea Linux är en långsiktig satsning av Enea som ledande oberoende leverantör av operativsystemlösningar. Enea Linux stöder utvald referenshårdvara såväl som kundens specifika hårdvara. Enea gör dessutom kundanpassningar och justeringar för att passa den slutgiltiga integrerade produkten. Vidare finns dedikerade supportteam i alla tidzoner finns tillgängliga för att garantera framgångsrika projekt.

Eneas aktiva insatser i Yocto

Enea är silvermedlem i Yocto Project Advisory Board och ser Yocto som den bästa plattformen för ett aktivt arbete i den globala gemenskapen av öppen källkods-förespråkare. ”Eneas beslut att fokusera på Yoctosamarbetet har redan fått positiva konsekvenser både för Linuxvärlden och för Enea’s kunder ”, säger Amanda McPherson,Vice President of Marketing and Developer Services, The Linux Foundation.

Detta är en förenklad summering av det engelska pressmeddelandet som innehåller utförligare beskrivningar samt fler detaljer. För att läsa det engelska pressmeddelandet, besök www.enea.com/news.