Enea förvärvar teknologi för telekominfrastruktur

Enea har tecknat avtal om att förvärva teknologi för att utveckla produkter med högt ställda krav på tillgänglighet som routers, radiobasstationer eller telefonväxlar. Teknologin har utvecklats av ett nätverksföretag i USA. För att stödja vidareutvecklingen av teknologin erbjuds ett fåtal nyckelmedarbetare anställning vid Eneas kontor i USA.

Baserat på denna teknologi erbjuder Enea nu en ny mjukvaruprodukt, ett så kallat applikationsramverk avsett för tillämpningar med höga tillgänglighetskrav. Produkten som integreras med Eneas nuvarande erbjudande kommer att finnas tillgänglig för OSE, för andra realtidsoperativsystem samt för Linux. - Med denna produkt tar Enea ett väsentligt kliv uppåt i värdekedjan och levererar mer funktionalitet åt våra kunder inom telekom, medicinteknik samt fordonsteknik, säger Johan Wall, VD och koncernchef för Enea. Enea konkurrerar på en marknad där kunderna allt oftare köper integrerade lösningar bestående av realtidsoperativsystem, angränsande mjukvaror från tredjeparts-leverantörer och tillhörande konsulttjänster. Detta teknologiförvärv ligger i linje med Eneas ambition att öka inslaget av integrerade lösningar i kunderbjudandet. För mer information, vänligen kontakta: Johan Wall, VD och koncernchef, Enea AB +46 8 507 140 00, email: [email protected]