Delårsrapport juli-september 2013

Lönsamheten förbättrades ytterligare

Rörelsemarginalen och vinsten per aktie fortsatte att förbättras samtidigt som Eneas omsättning under tredje kvartalet blev lägre än tredje kvartalet föregående år. För andra kvartalet i rad uppnåddes lönsamhetsmålet om 20 procents rörelsemarginal.

Nettoomsättningen under tredje kvartalet uppgick till 97,1 (107,3) MSEK. De produktrelaterade intäkterna ökade något medan tjänsteintäkterna minskade, vilket sammantaget resulterade i en omsättningsminskning med 9,5 procent under tredje kvartalet. För årets nio första månader minskade omsättningen med 12,5 procent.

Rörelseresultatet för tredje kvartalet ökade till 21,0 (18,0) MSEK vilket motsvarar en rörelsemarginal på 21,6 (16,8) procent. För årets nio första månader ökade rörelseresultatet till 57,0 (52,1) MSEK vilket motsvarar en rörelsemarginal på 18,9 (15,1) procent.

Resultat per aktie ökade till 0,92 (0,77) SEK för tredje kvartalet och till 2,66 (2,31) SEK för årets nio första månader.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 38,3 (26,6) MSEK för tredje kvartalet och till 81,0 (60,0) MSEK för årets nio första månader. Likvida medel uppgick till 156,4 (134,6) MSEK vid tredje kvartalets utgång.

Juli – september 2013

(motsvarande period föregående år inom parentes)

• Nettoomsättning, 97,1 (107,3) MSEK
  • Tillväxt, -9,5 (6,1)%
  • Tillväxt valutajusterad, -8,4 (5,8)%
  • Rörelseresultat, 21,0 (18,0) MSEK
  • Rörelsemarginal, 21,6 (16,8)%
  • Resultat före skatt, 19,9 (19,5) MSEK
  • Resultat efter skatt, 15,1 (12,9) MSEK
  • Resultat avyttrad verksamhet – (-) MSEK
  • Resultat per aktie, 0,92 (0,77) SEK1
  • Kassaflöde (löpande verksamhet), 38,3 (26,6) MSEK
  • Likvida medel, 156,4 (134,6) MSEK

Januari – september 2013

(motsvarande period föregående år inom parentes)

• Nettoomsättning, 302,1 (345,3) MSEK
  • Tillväxt, -12,5 (7,2)%
  • Tillväxt valutajusterad, -10,6 (5,2)%
  • Rörelseresultat, 57,0 (52,1) MSEK
  • Rörelsemarginal, 18,9 (15,1)%
  • Resultat före skatt, 58,5 (56,3) MSEK
  • Resultat efter skatt, 43,8 (39,0) MSEK
  • Resultat avyttrad verksamhet – (61,7) MSEK
  • Resultat per aktie, 2,66 (2,31) SEK1
  • Kassaflöde (löpande verksamhet), 81,0 (60,0) MSEK
  • Likvida medel, 156,4 (134,6) MSEK

1) Resultat per aktie är beräknat på resultat efter skatt för kvarvarande verksamhet.

Anders Lidbeck, VD och Koncernchef kommenterar:

”Under 2013 har vi förbättrat rörelsemarginalen varje kvartal. Under tredje kvartalet uppnådde vi 21,6 procent i rörelsemarginal, vilket dessutom är bättre än det långsiktiga lönsamhetsmålet om 20 procent. Det är andra kvartalet i rad som vi överträffar vårt mål. Enea har visat att det går att skapa höga vinstmarginaler trots en svag marknad. Det beror på organisatoriska och strukturella förändringar som genomförts under de senaste 24 månaderna. Vi har idag en effektiv organisation med stor flexibilitet och fokus på områden med hög lönsamhet. Vi har på detta sätt kunnat bibehålla en hög investeringsnivå i forskning och utveckling.

Marknaden vi verkar på är fortsatt mycket spännande. Det sker en kraftig ökning av kommunicerande enheter och datatrafik i de mobila näten, men det sker under stor priskonkurrens. Tillverkare av telekomutrustning står inför utmaningen att operatörerna vill utöka kapaciteten i nätet samtidigt som de har svårt att ta betalt för sina tjänster. För Eneas del leder det till att kunderna startar färre nya projekt vilket balanseras av en ökad utrullning av utrustning i näten. Sammantaget resulterade detta i programvaruintäkter som var något högre under tredje kvartalet än motsvarande period föregående år. Tjänsteintäkterna minskade däremot med ca 30 procent under tredje kvartalet. Enea har under ett flertal kvartal haft en vikande tjänsteförsäljning framför allt på den amerikanska marknaden där minskade anslag från den amerikanska stadsbudgeten påverkat projekt hos Eneas kunder. Drygt en tredjedel av tjänsteintäkterna är beroende av försvarsprojekt finansierade inom ramen för den amerikanska statsbudgeten. På den amerikanska marknaden ser vi även utmaningar för programvaruförsäljningen om än i mindre omfattning än på tjänstesidan.

Den höga lönsamheten betyder inte att Enea avstår från viktiga investeringar. Vi investerar kontinuerligt inom både marknadsorganisationen och produktutvecklingen. Enea återinvesterar t.ex. kontinuerligt en tredjedel av programvaruintäkterna i produktutveckling, vilket resulterat i flera nya produktreleaser under året. OSE är idag den produkt som vi säljer mest av och ett fortsatt starkt produkterbjudande är en mycket viktig del av strategin. Vid sidan av OSE är Linux den största produktutvecklingsinvesteringen. Det kommer dock ta tid innan Linuxförsäljningen på egen hand kommer att nå en sådan nivå att det blir en av de större produkterna, räknat i omsättning, och det kommer krävas fortsatta investeringar för att nå dit. Men Linuxsatsningen har redan haft en gynnsam effekt på försäljningen av Eneas andra produkter och tjänster.

Inom tjänsteorganisationen har vi tecknat ett flertal kontrakt som långsiktigt är mycket värdefulla för oss. Ett ledande amerikanskt företag inom flyg/försvarssektorn har åter utsett Enea till utvald leverantör efter en större genomgång av samtliga tjänsteleverantörer. Vi valdes som en av mer än 30 leverantörer efter en 6 månader lång utvärderings- och förhandlingsprocess. Med det nya ramavtalet kan Enea fortsätta göra tjänsteaffärer till ett uppskattat värde av 125 MSEK under tre år. Att säkra ett ramavtal och bekräfta kundens investeringsvilja är mycket viktigt för oss. Vi konkurrerade med många större företag och lyckades bli utvalda utan att behöva kompromissa inom något betydelsefullt område. En annan viktig affär inom tjänsteverksamheten var med ett ledande amerikanskt företag inom medicinteknik där vi fick ett förlängt avtal under resten av året till ett värde av 6,9 MSEK. Och i slutet på andra kvartalet tecknade Enea ett ramavtal med en ledande amerikansk tillverkare av säkra elektroniska betalningslösningar. Denna kund förväntas utvecklas till en av de tre största kunderna inom tjänsteverksamheten under de kommande åren. De nya affärerna kommer dock inte att uppväga nedgången hos kunder med offentligt finansierade projekt under 2013, eftersom de nya projekten behöver uppstartstid för att uppnå full volym.

Vi fortsätter att arbeta långsiktigt med de största kunderna och våra viktigaste partners för att bredda deras användning av Eneas produkter och tjänster. Fortsatt djupa relationer med dessa aktörer är den viktigaste faktorn för att säkra vår framtida affär. Med Enea Linux har vi skapat möjligheter att ta nya diskussioner om hur framtidens kommunikationssystem kan byggas.

Vi kommer givetvis att fortsätta vår strävan mot förbättrad tillväxt och förbättrad lönsamhet. Att uppnå 20 procents marginal under ett par kvartal är bra, men den långsiktiga målsättningen är att kunna leverera 20 procents rörelsemarginal på årsbasis. Enea är förberett för en fortsatt svag marknad men investerar och planerar för tillväxt.

Vi håller fast vid vår resultatprognos för 2013. Även om efterfrågan kommer att vara fortsatt svag under resten av året, så är vår bedömning att vi under helåret ska förbättra både rörelsemarginalen och vinsten per aktie jämfört med föregående år.”

Press och analytikermöte

Press och analytiker är välkomna att delta i press- och analytikermöte där Anders Lidbeck, VD och koncernchef, presenterar och kommenterar rapporten.

Tid: Torsdag 24 oktober kl: 10:00

Länk: Financial Hearings

Telefonnummer: 08-519 993 68 eller UK: +44 207 660 2081end_of_the_skype_highlighting

Den fullständiga rapporten är publicerad på www.enea.se

Denna information är sådan som Enea AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2013-10-24 kl 7.30.