Delårsrapport, juli-september 2011

Fortsatt god försäljning till nyckelkunder, svag intäktsutveckling inom övriga områden

Eneas försäljning var svag under kvartalet. Omsättningen uppgick till 155,5 (166,1) MSEK med en rörelsemarginal på -34,3 (12,2) procent. Rörelsemarginalen uppgick till 4,1 procent exklusive nedskrivning av goodwill och balanserad utvecklingskostnad.

Affärsområde Software redovisade 11,7 procents lägre omsättning under tredje kvartalet. Minskningen beror framför allt på en lägre royaltyintäkt från kunder inom segmentet mobila enheter samt minskad försäljning utanför de stora kunderna. Försäljningen av kärnprodukter till nyckelkunder har utvecklats väl.

Affärsområde Consulting ökade omsättningen med 1,4 procent justerat för förändrade valutakurser. Konsultverksamheten i USA och Rumänien utvecklas väl medan utvecklingen i Sverige varit svag.

Goodwill har skrivits ner med 46 MSEK och balanserade utvecklingskostnader har skrivits ner med 14 MSEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten för årets nio första månader uppgick till 67,6 (96,7) MSEK.

Styrelsen har utsett Anders Lidbeck till VD för bolaget på permanent basis.

Utsikterna för helåret 2011 har justerats. Bolagets tidigare bedömning var att omsättning och lönsamhet skulle ligga i linje med föregående år. Eneas nuvarande bedömning är att omsättningen samt rörelseresultatet exklusive gjorda nedskrivningar kommer att bli lägre än föregående år.

Tredje kvartalet 2011 (motsvarande period föregående år inom parentes)

• Nettoomsättning 155,5 (166,1) MSEK
  • Tillväxt -6,4 (-3,7) %
  • Tillväxt valutajusterad -4,1 (-3,5)%
  • Rörelseresultat -53,3 (20,2) MSEK
  • Rörelsemarginal -34,3 (12,2)%
  • Resultat före skatt -51,2 (20,4) MSEK
  • Resultat efter skatt -48,6 (10,9) MSEK
  • Resultat per aktie -2,82 (0,63) SEK
  • Kassaflöde (löpande verksamhet) 17,9 (26,1) MSEK

Årets nio första månader 2011 (motsvarande period föregående år inom parentes)

• Nettoomsättning 520,7 (545,0) MSEK
  • Tillväxt -4,5 (-6,5)%
  • Tillväxt valutajusterad -1,7 (-8,4)%
  • Rörelseresultat -25,3 (50,3) MSEK
  • Rörelsemarginal -4,9 (9,2)%
  • Resultat före skatt -21,2 (51,0) MSEK
  • Resultat efter skatt -28,3 (34,2) MSEK
  • Resultat per aktie -1,64 (1,95) SEK
  • Kassaflöde (löpande verksamhet) 67,6 (96,7) MSEK

Anders Lidbeck, VD och Koncernchef kommenterar:

”Vår ambition är att skapa tillväxt och växande lönsamhet. Det har vi inte lyckats med under 2011. Under tredje kvartalet var vår kärnverksamhet stabil. Vi har en bra affär med våra nyckelkunder och försäljningen av operativsystem ökade, med undantag av försäljning inom marknaden för mobila enheter. Det som inte går bra är försäljningen mot mindre kunder och försäljningen av mindre produktlinjer. Som en följd av denna utveckling skriver vi nu av den del av vår goodwill och balanserade utvecklingskostnader som härrör sig till dessa områden.

Affärsområde Software – fokus och globalt marknadsledarskap

Den marknadsposition Enea byggt upp under ett decennium är stark. Vår teknologi är ledande och är inbäddad i de marknadsledande produkterna världen över. Marknaden för trådlös kommunikation är snabbt växande. Cisco gör bedömningen att datatrafiken i näten kommer öka 26 gånger från 2010 till 2015. Med datatrafik som ökar explosionsartat ställs krav på optimerad programvara samt en förtätning av antalet basstationer. Det är inom detta område som Enea har sin kärnkompetens. Våra lösningar hanterar de utmaningar som näten idag står inför. Det är denna marknad vi kommer att fokusera på. Där ska vi bygga en ännu starkare marknadsposition.

Vår ambition är att bli nummer ett. Det är till oss de stora telekombolagen och hårdvarutillverkarna ska vända sig när de behöver operativsystemlösningar och expertkunskap i utvecklingen av framtidens nät.

Framgångsrika affärsrelationer med de stora telekomleverantörerna kräver lösningar med hög kvalitet samt långsiktiga partnerskap. Detta kräver också långtgående samarbeten med de ledande hårdvarutillverkarna för att uppnå den optimerade prestanda som kunderna kräver.

Affärsområde Consulting – attrahera och leverera

Under kvartalet har vi även haft det trögt i vår nordiska konsultaffär. Vi har under den goda konjunkturen som rått på den svenska marknaden tappat konsulter och inte kunnat nyrekrytera i samma takt. Detta innebär att vi tappat volym. Konsultverksamheterna i USA och Rumänien har rekryterat framgångsrikt vilket har bidragit till ökad omsättning och högre resultat under tredje kvartalet.

I Sverige har vi under våren lanserat Enea Experts. Detta har vi gjort för att tydliggöra vår profil på den svenska konsultmarknaden och för att även på sikt bättre kunna attrahera de experter vi söker. Vi kommer att bygga vidare på den satsningen och säkerställa att vi blir en av Sveriges ledande leverantörer av konsulttjänster inom våra områden. Min bedömning är att vi kommer att få se positiva effekter av denna satsning under 2012.

Produktivitet och engagemang

Kostnadskontrollen i Enea är god. Så även i tredje kvartalet. Det är den lägre omsättningen som leder till att rörelsemarginalen inte är tillfredsställande. Produktiviteten i Enea måste öka. Affärsmodellen är fortfarande för diversifierad för att bli effektiv. Ett projekt har därför startats för att optimera organisationen i enlighet med strategin.

Enea har en stark position på och är väl respekterat inom sina marknader. Nu kommer vi att öka intensiteten i dialogerna med aktörerna inom respektive affärsområdes ekosystem. Målsättningen är att skapa mer och konkreta värden av dessa initiativ. En andra målsättning är att genom tydligare global framgång skapa mer engagemang och på detta sätt ytterligare öka produktiviteten i organisationen.

Framtidsutsikter

Vi har reviderat målen för 2011 till att omsättning samt rörelseresultat exklusive gjorda nedskrivningar kommer att bli lägre än föregående år.

Långsiktigt ligger dock ambitionen fast. Med ökat fokus på trådlös kommunikation ska Enea åter visa tillväxt och samtidigt nå sina långsiktiga mål om en rörelsemarginal på 20 procent för Software och minst 10 procent för Consulting.”

Press och analytikermöte

Press och analytiker är välkomna att delta i press- och analytikermöte där Anders Lidbeck, VD och koncernchef, presenterar och kommenterar rapporten.

Tid: Torsdag 27 oktober kl: 09:00

Länk: Financial Hearings

Telefonnummer: +46 8 505 598 12

Den fullständiga rapporten är publicerad på www.enea.com/investors