Bokslutskommuniké 2013

Enea uppnådde lönsamhetsmålet 20 procents rörelsemarginal för 2013

Nettoomsättningen under fjärde kvartalet uppgick till 106,4 (122,5) MSEK. Både de produktrelaterade intäkterna och tjänsteintäkterna minskade, sammantaget en omsättningsminskning med 13,2 procent under fjärde kvartalet. För helåret uppgick omsättningen till 408,5 (467,8) MSEK, vilket är en minskning med 12,7 procent.

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet ökade till 25,1 (20,4) MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 23,6 (16,7) procent. För helåret ökade rörelseresultatet till 82,1 (72,5) MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 20,1 (15,5) procent.

Resultat per aktie ökade till 1,18 (0,88) SEK för fjärde kvartalet och till 3,83 (3,18) SEK för helåret.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 13,6 (20,1) MSEK för fjärde kvartalet och till 76,6 (80,1) MSEK för helåret. Likvida medel uppgick till 163,6 (146,7) MSEK vid årets slut.

Oktober – december 2013
(motsvarande period föregående år inom parentes)

• Nettoomsättning, 106,4 (122,5) MSEK
  • Tillväxt, -13,2 (-1,7)%
  • Tillväxt valutajusterad, -12,2 (-0,5)%
  • Rörelseresultat, 25,1 (20,4) MSEK
  • Rörelsemarginal, 23,6 (16,7)%
  • Resultat före skatt, 25,3 (20,5) MSEK
  • Resultat efter skatt, 19,4 (14,6) MSEK
  • Resultat avyttrad verksamhet – (-) MSEK
  • Resultat per aktie, 1,18 (0,88) SEK (1
  • Kassaflöde (löpande verksamhet), 13,6 (20,1) MSEK
  • Likvida medel, 163,6 (146,7) MSEK

Helåret 2013
(motsvarande period föregående år inom parentes)

• Nettoomsättning, 408,5 (467,8) MSEK
  • Tillväxt, -12,7 (4,7)%
  • Tillväxt valutajusterad, -11,0 (3,6)%
  • Rörelseresultat, 82,1 (72,5) MSEK
  • Rörelsemarginal, 20,1 (15,5)%
  • Resultat före skatt, 83,8 (76,7) MSEK
  • Resultat efter skatt, 63,2 (53,6) MSEK
  • Resultat avyttrad verksamhet, – (61,7) MSEK
  • Resultat per aktie, 3,83 (3,18) SEK (1
  • Kassaflöde (löpande verksamhet), 76,6 (80,1) MSEK
  • Likvida medel, 163,6 (146,7) MSEK

(1 Resultat per aktie är beräknat på resultat efter skatt för kvarvarande verksamhet.

Anders Lidbeck, VD och Koncernchef kommenterar:

"2013 blev ett rekordår för Enea. Vi har tjänat mer pengar än någonsin tidigare och uppnått en rörelsemarginal över 20 procent. När vi för två år sedan kommunicerade vårt långsiktiga lönsamhetsmål om 20 procents rörelsemarginal, hade vi de föregående tre åren inte uppnått 10 procents rörelsemarginal. Vår mycket tydliga ambition var att ta fram den lönsamhetpotential som fanns inom bolaget. Vi ville fokusera på den lönsamma globala programvaruaffären och vårt globala serviceerbjudande. Mindre lönsamma produkter och områden har sorterats bort, liksom ineffektiviteter i organisationsstrukturen. Under 2013 har vi förbättrat rörelsemarginalen varje kvartal jämfört med samma period året innan. Under de tre senaste kvartalen uppnåddes en rörelsemarginal överstigande 20 procent. För fjärde kvartalet blev rörelsemarginalen 23,6 procent och för helåret 2013 20,1 procent. Det är mycket glädjande att vi har kunnat leverera denna lönsamhetsutveckling.

Det är speciellt glädjande att detta har kunnat ske parallellt med kraftfulla investeringar i vår produktutveckling. Under de senaste 24 månaderna har Enea utvecklat och lanserat ett Linux-erbjudande med unika tilläggsprodukter. Vi deltar nu aktivt i relevanta samarbetsorganisationer kring Linux och formar strategiska partnerskap med nyckelspelare på hårdvarusidan. Även vår största produkt OSE har förstärkts på ett antal viktiga områden under året. Det gäller också vår allt viktigare produkt OSEck, ett operativsystem ursprungligen skräddarsytt för signalprocessorer. Nyförsäljningen av OSEck har överraskat oss positivt under året. Speciellt lovande är kombinationen av OSEck, Linux och vår kommunikationslösning LINX. Tillsammans skapar det ett unikt erbjudande på den mycket intressanta System-on-Chip-marknaden. Här för vi diskussioner i Europa, USA och Asien och vann vid årsskiftet vår första affär inom detta område. Vi fortsätter att investera kraftfullt i produktutveckling och i det inkluderar jag även vårt arbete inom samarbetsorganisationer och med partners. Med investeringar motsvarande över 25 procent av vår totala omsättning och 34 procent av vår programvaruomsättning, står vi oss väl i den internationella konkurrensen.

Ur ett omsättningsperspektiv var 2013 bekymmersamt. Det berodde framförallt på att vi under samtliga kvartal 2013 haft en vikande tjänsteförsäljning. Minskade anslag ur den amerikanska stadsbudgeten har mycket konkret påverkat projekt hos våra kunder. Drygt en tredjedel av tjänsteintäkterna är beroende av försvarsprojekt finansierade inom ramen för den amerikanska statsbudgeten. Vår amerikanska tjänsteverksamhet fortsätter samtidigt att även under fjärde kvartalet vara lönsam och vi har genomfört en rad åtgärder för att kompensera intäktstappet. Den affär vi tecknade i slutet på andra kvartalet, med en ledande amerikansk tillverkare av elektroniska betalningslösningar, uppnådde under slutet av fjärde kvartalet full volym och tjänsteverksamheten visade i fjärde kvartalet för första gången under 2013 sekventiell tillväxt, både i USA och totalt. Under fjärde kvartalet tecknades också avtal med ytterligare en stor ny kund i USA. Även denna affär gäller vårt Bridged Services-koncept, där en mindre del av arbetet sker i USA, nära kunden, medan större delen av vårt arbete sker i Rumänien. Intäkterna från Bridged Services översteg därmed intäkterna från den lokala tjänsteverksamheten i USA. Bridged Services var den del av tjänsteförsäljningen som genererade störst bruttomarginaler under 2013 och under fjärde kvartalet utgjorde den enskilt största delen i vår globala tjänsteaffär.

Totalt sett minskade vår programvaruförsäljning med 15 procent under det fjärde kvartalet jämfört med samma period förra året. Detta beror till stor del på en större engångsaffär under fjärde kvartalet 2012. Under fjärde kvartalet 2013 gjorde vi vår tredje Linuxaffär, denna gång i Kina. Det innebär att vi sålt Linux i Asien, Europa och USA. De tre affärerna är i sig olika lösningar och visar på de nya möjligheterna vårt Linux-erbjudande skapat. Vårt Linux-erbjudande har potential att ta oss in hos nya kunder. Affärsmodellen för Linux är samtidigt annorlunda men ligger väl i linje med vår strävan att teckna tidsbegränsade avtal. Under de två senaste åren har vi haft fokus på att bygga upp våra återkommande intäkter. 94 procent av 2013 års programvaruintäkter utgör nu basen för återkommande intäkter år 2014, jämfört med 82 procent året innan.

För att ytterligare öka fokus på våra olika marknader genomförde vi under slutet av fjärde kvartalet 2013 en förändring i vår sälj- och marknadsorganisation, vilken trädde i kraft från början av 2014. Även vissa andra förändringar i organisationen har genomförts, med målsättningen att stärka kunderbjudandet och förbättra effektiviteten. Dessa är förändringar i organisationsstrukturen och kommer inte att medföra några personalminskningar eller omstruktureringskostnader. Vi fortsätter vår strävan mot förbättrad tillväxt och hög lönsamhet. Vår målsättning är att befästa 20 procents rörelsemarginal och att leverera omsättningstillväxt på årsbasis.

Vi behåller beredskap för en fortsatt dämpad efterfrågan och gör bedömningen att första kvartalet kan bli något svagt. Bedömningen för helåret 2014 är att vinsten per aktie kommer att förbättras jämfört med föregående år."

Anders Lidbeck, VD och Koncernchef

Press och analytikermöte

Press och analytiker är välkomna att delta i press- och analytikermöte där Anders Lidbeck, VD och koncernchef, presenterar och kommenterar rapporten.

Tid: Tisdagen den 11 februari kl 09:30

Länk: Financial Hearings

Telefonnummer: +46850556482 eller UK: +442076602078

Den fullständiga rapporten är publicerad på www.enea.se

Denna information är sådan som Enea AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2014-02-11 kl 7.30.