Åsa Landén Ericsson utsedd till tillförordnad vd för Enea

STOCKHOLM, 28 maj, 2008 – Enea®, världsledande leverantör av mjukvara och tjänster för telekomindustrin, har i dag utsett styrelseledamoten Åsa Landén Ericsson till tillförordnad vd och koncernchef för Enea då Johan Wall aviserat sin avgång. Åsa Landén tillträder formellt som vd den 1 juli men kommer dessförinnan att arbeta jämsides med avgående vd Johan Wall. Åsa kommer närmast från ett uppdrag som vd för Scanpix Sweden AB, Sveriges ledande bildbyrå.

Samtidigt utses Carl G Sköld till tillförordnad finansdirektör från den 1 augusti. Carl börjar sitt uppdrag den 1 juni och arbetar då jämsides med Håkan Gustavson, bolagets nuvarande finansdirektör vars avgång aviserades i samband med kvartalsrapporten den 23 april.

"Åsa Landén känner bolaget väl och har bra inblick i pågående projekt. Hon är därmed väl lämpad för att på kort varsel ta över som vd för Enea. Åsa kommer att arbeta jämsides med Johan under en månad vilket ger oss en smidig övergång. Samtidigt tillåter det styrelsen att arbeta långsiktigt med rekryteringen av ny permanent vd och finansdirektör", säger Staffan Ahlberg, styrelseordförande i Enea.

"Enea är en världsledande leverantör av mjukvara och tjänster till framförallt telekomindustrin. Företaget befinner sig i framkant av teknikutvecklingen på en spännande marknad. Jag ser mycket fram emot att få arbeta nära den ledningsgrupp jag har lärt känna under mina år som styrelseledamot", säger Åsa Landén.

Åsa Landén Ericsson, född 1965, är styrelseledamot i Enea sedan 2003. Åsa kommer närmast från ett uppdrag som vd för Scanpix Sweden AB. Åsa har en bakgrund inom telekom från AT&T och Allgon och har arbetat som investeringsansvarig för IT- och telekombolag på Catella. Åsa sitter även i styrelsen för Rejlerkoncernen AB. Åsa är civilingenjör i industriell ekonomi från Chalmers och har en MBA från INSEAD.

Carl G Sköld, född 1949, arbetar sedan 2002 i eget bolag och har haft uppdrag som CFO i bland annat Teleca, Resco, Seelig & Co och BTJ Group. Dessförinnan var Carl CFO för Cap Gemini i Norden. Carl har en fil kand från Stockholms universitet samt en MBA från Umeå universitet.