Enea utökar stöd för Freescales nya generation avancerade flerkärniga processorer

Enea planerar stöd för Freescale Semiconductors nya AMP-serie 64-bitars QorIQ processorer som nyligen annonserades av Freescale. AMP-serien bygger på en ny Power Architecture e6500 flertrådad processorkärna som erbjuder skalbarhet från en kärna upp till maximalt 24 virtuella kärnor. Eneas erbjudande kommer att inkludera realtidsoperativsystemet Enea OSE® Multicore Edition, Enea Hypervisor och utvecklingsverktyget Enea® Optima. Eneas mjukvara kommer erbjuda avancerat och optimerat stöd för både Freescales nya hårdvara samt tillhörande mjukvara, allt för att gemensamma kunder skall uppnå kortast möjliga utvecklingstid och bästa systemprestanda.

Enea har även offentliggjort ett fullständigt utvärderingspaket ”FastTrack” för Freescales referenskort för basstationer baserat på Freescale AdvancedMC™ (AMC). Eneas programvarupaket kan laddas hem via Eneas hemsida och inkluderar realtidsoperativsystemet Enea OSE Multicore Edition för kontrollprocessorer, realtidsoperativsystemet Enea OSE®ck för digitala signalprocessorer, middlewareverktyget Enea dSPEED, kommunikationsprogramvaran (IPC) Enea LINX och utvecklingsverktyget Enea Optima. Freescales referenskort kan användas vid utveckling av t.ex små LTE basstationer..

Detta är en förenklad summering av två engelska pressmeddelanden som innehåller utförligare beskrivningar samt fler detaljer.  För att läsa de engelska pressmeddelandena, besök www.enea.com/news.