Enea tecknar kontrakt för trafikhantering värt 1,3 MUSD med en ledande mobiloperatör i mellanöstern

Stockholm, Sverige, 17 april 2020 Enea® (Nasdaq Stockholm: ENEA)

Enea har tecknat ett treårskontrakt avseende installation av en trafikhanteringsplattform med tillhörande programvarumoduler för acceleration och optimering med en ledande mobiloperatör i mellanöstern. Kontraktsvärdet är 1,3 MUSD.

Kontraktet omfattar programvarulicenser och tillhörande tjänster, såsom integration, support och underhåll. Licenser, som utgör huvuddelen av kontraktet, kommer att intäktsföras under 2020 med början i det andra kvartalet. Support och underhåll kommer att intäktsföras under hela kontraktsperioden.

Enea är marknadsledande inom trafikhantering och hjälper mobiloperatörer över hela världen att öka nätens kostnadseffektivitet och förbättra nätprestanda. Enea Openwave är en trafikhanteringslösning som reducerar trafiklasten i radionäten och optimerar slutkundernas användarupplevelse.

”Det nya kontraktet bekräftar vår ledande position inom videotrafikhantering. Vi har en unik möjlighet att hjälpa kunder med programvara för att öka mobilnätens kapacitet och överföringshastigheter”, säger Jan Häglund, VD och Koncernchef för Enea.”

Denna information är Enea AB (Nasdaq Stockholm: ENEA) skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 07:20 den 17 april, 2020.

För mer information kontakta:
Jan Häglund, VD och Koncernchef

Lotta Trulsson, Executive Assistant

Enea är en av världens ledande leverantörer av programvara för telekommunikation och cybersäkerhet. Fokusområden är produkter anpassade för molnbaserade plattformar och 5G inom kärnnät, virtualisering och trafikanalys. Drygt 3 miljarder människor förlitar sig på Eneas teknik i sin vardag. Enea är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information: www.enea.com

Enea®, Enea OSE®, Netbricks®, Polyhedra®, Zealcore®, Enea® Element, Enea® Optima, Enea® LINX, Enea® Accelerator, Enea® dSPEED Platform och COSNOS® är av Enea AB eller dess dotterbolag registrerade varumärken. Enea OSE®ck, Enea OSE® Epsilon, Enea® Optima Log Analyzer, Enea® Black Box Recorder, Polyhedra® Lite, Enea® System Manager, Enea® ElementCenter NMS, Enea® On-device Management och Embedded for Leaders är Enea AB:s oregistrerade varumärken. Alla rättigheter förbehållna. © 2020 Enea AB.