Enea Linux uppfyller CGL 5.0-spec, för ledande NFV-aktörer att luta sig mot när de utvecklar applikationer, utrustning och nätverk

Enea Linux låter kunderna fokusera på sin kärnfunktionalitet, till reducerad risk och time-to-market

Enea, en global leverantör av mjukvaruplattformar och konsulttjänster, meddelade idag en ny milstolpe för det Yocto-baserade operativsystemet Enea Linux. Enea Linux uppfyller nu de obligatoriska kraven för version 5.0 av ”Carrier Grade Linux”, som specificerar telekomstandarden för tillgänglighet, skalbarhet, hanterbarhet och serviceresponstider. CGL-registreringen ger Enea Linux ytterligare en kvalitetsstämpel och ger möjlighet för Enea att leverera nödvändig prestanda och virtualiseringsegenskaper för dagens och morgondagens nätverk.

”Enea’s omfattande engagemang i sitt ekosystem manifesterar sig bland annat i att Enea Linux kvarstår som ett av de mest öppna kommersiella operativsystemen och Enea kommer börja upstreama CGL-profilen omedelbart”, sade Daniel Forsgren, SVP Product Management, Enea. ”Som en av få oberoende Linuxleverantörer fortsätter vi driva evolutionen av nätverksfunktionalitet, med hög prestanda i fokus.”

Med över 40 års erfarenhet från verksamhetskritiska, inbyggda, mjukvarulösningar erbjuder Enea sina kunder skräddarsydda operativsystem, inriktade på höga krav på realtids-, virtualiserings- och nätverksegenskaper. Enea Linux levereras uteslutande med verktyg i öppen källkods som stöder alla faser i utvecklingsprocessen. Kunder kan luta sig mot Enea under hela produktlivscykeln, tack vare relevanta tjänstepaket, från utvecklings-och lanseringsstadierna till eftermarknadsarbetet.