Enea genomför en riktad nyemission om 162,4 miljoner kronor

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE ELLER DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, KANADA, AUSTRALIEN, SYDAFRIKA, JAPAN, HONGKONG, SCHWEIZ, SINGAPORE ELLER NYA ZEELAND ELLER NÅGON JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE ELLER DISTRIBUTION SKULLE VARA I STRID MED GÄLLANDE REGLER. DETTA PRESSMEDDELANDE UTGÖR INGET ERBJUDANDE AVSEENDE NÅGRA VÄRDEPAPPER I ENEA.

Enea AB (publ) (”Enea”) har, med stöd av det bemyndigande som lämnats av Eneas extra bolagsstämma den 7 december 2016, och enligt vad Enea indikerat i sitt pressmeddelande den 20 februari 2017, beslutat om en riktad kontant nyemission om 1 624 000 aktier till kvalificerade investerare till en teckningskurs om 100 kronor per aktie. Teckningskursen har fastställts genom ett så kallat accelerated book-building-förfarande.

Nyemissionen har tecknats av utvalda svenska och europeiska kvalificerade investerare, inklusive Swedbank Robur Ny Teknik med en betydande post. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att på ett tids- och kostnadseffektivt sätt öka Eneas finansiella flexibilitet för ytterligare värdeskapande investeringar och förvärv. Genom nyemissionen kommer Enea att tillföras 162,4 miljoner kronor före transaktionskostnader.

Efter nyemissionen kommer det totala antalet aktier och röster i Enea att uppgå till 17 864 231. Nyemissionen innebär en utspädningseffekt om cirka 9,1 procent baserat på det totala antalet aktier i Enea efter nyemissionen.

I samband med nyemissionen har Enea engagerat ABG Sundal Collier som sole lead manager och bookrunner.

Parallellt med nyemissionen har Eneas VD och koncernchef, Anders Lidbeck, sålt 41 682 Enea-aktier för att täcka skattekostnader som uppkommer i samband med Eneas långsiktiga incitamentsprogram.

För mer information besök www.enea.se eller kontakta:

Anders Lidbeck, VD & koncernchef
E-post:

Enea är en global leverantör av mjukvaruplattformar och tjänster och vår vision är att hjälpa våra kunder utveckla fantastisk nätverksfunktionalitet för det uppkopplade samhället. Vi är fast beslutna att vara en nyckelspelare i ekosystemet för öppen källkod och utvecklar optimala mjukvarulösningar tillsammans med ledande partners. Varje dag förlitar sig tre miljarder människor på Eneas teknologier i en rad applikationer i flera vertikaler – från telekom- och fordonsindustri, till medicinteknik och flygindustri. Med huvudkontor i Kista har Enea verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien och är listat på Nasdaq Stockholm. Upptäck mer på www.enea.com och prata med oss på [email protected].

Enea®, Enea OSE®, Netbricks®, Polyhedra®, Zealcore®, Enea® Element, Enea® Optima, Enea® LINX, Enea® Accelerator, Enea® dSPEED Platform och COSNOS® är av Enea AB eller dess dotterbolag registrerade varumärken. Enea OSE®ck, Enea OSE® Epsilon, Enea® Optima Log Analyzer, Enea® Black Box Recorder, Polyhedra® Lite, Enea® System Manager, Enea® ElementCenter NMS, Enea® On-device Management och Embedded for LeadersTM är Enea AB:s oregistrerade varumärken. Alla rättigheter förbehållna. © 2017 Enea AB.